Stanowisko Nr 5/2015/VII
Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie
z dnia 17 czerwca 2015r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko – dentystyczny w roku akademickim 2015/2016
Przekazany do zaopiniowania projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko – dentystyczny w roku akademickim 2015/2016, Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie w zakresie ustalającym limit przyjęć na kierunek lekarski ocenia pozytywnie. Zwiększony łącznie o 677 miejsc niewątpliwie będzie miał korzystny wpływ na obecną sytuację i rozwój regionalny. W opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wyższa liczba absolwentów kierunku lekarskiego uzupełni niedobór kadry medycznej występujący przede wszystkim w dziedzinach lekarskich. Zwiększenie limitu przyjęć na kierunek lekarski w roku akademickim 2015/2016 powinno jednak wiązać się z większym finansowaniem uczelni medycznych. Niespełnienie tego warunku grozi bowiem znaczącym obniżeniem standardów i jakości dotychczasowego kształcenia poprzez konieczność edukacji większej liczby studentów za poprzednio ustalone poziomy finansowania.
W kontekście jednak propozycji Ministra Zdrowia dotyczącej zwiększenia limitu przyjęć na kierunek lekarsko– dentystyczny, Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie przedstawia negatywne stanowisko.
Negatywna ocena powyższego dotyczy zarówno formalnych jak i merytorycznych względów.
Pod kątem formalnym negatywnie ocenić należy brak realizacji upoważnienia ustawowego zawartego w przepisie art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z późn. zm.). Uzasadnienie projektu rozporządzenia ogranicza się bowiem jedynie do ogólnego stwierdzenia, że limity przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko – dentystyczny zostały ustalone przy uwzględnieniu możliwości dydaktycznych poszczególnych uczelni oraz zapotrzebowania na absolwentów w/w kierunku, nie wskazując jednak na przeprowadzenie jakiejkolwiek wcześniejszej analizy zagadnienia pod kątem w/w przesłanek. I tak, treść uzasadnienia projektu rozporządzenia wskazuje, iż pod rozwagę nie zostały wzięte takie chociażby kwestie jak okoliczność, czy zwiększeniu (na poziomie proponowanym przez Ministra Zdrowia) limitu przyjęć na kierunku lekarsko – dentystycznym podołają możliwości uczelni, w tym możliwości finansowe, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu kształcenia oraz należytej realizacji programu praktycznego studiów.
Nadto nieprzeprowadzenie wcześniejszej analizy zapotrzebowania na absolwentów kierunku lekarsko – dentystycznego niepokoi tym bardziej, że ustalone limity przyjęć na ten kierunek nie odzwierciedlają potrzeb systemu ochrony zdrowia w zakresie udzielania świadczeń stomatologicznych. Powyższe prowadzi do wniosku, że określone w projekcie rozporządzenia limity przyjęć na kierunek lekarsko – dentystyczny ustalone zostały, wbrew dyspozycji przepisu art. 8 ust. 9 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, jedynie na podstawie propozycji uczelni posiadających uprawnienia do kształcenia na kierunku lekarsko – dentystycznym.
Pod kątem merytorycznym zaś w pierwszej kolejności należy negatywnie odnieść się do twierdzenia jakoby na polskim rynku miał miejsce niedobór kadry medycznej z dziedziny stomatologii. Przeprowadzane w tym zakresie analizy jednoznacznie wskazują, że liczba lekarzy dentystów w Polsce zdecydowanie przewyższa średnią unijną. Pomimo tego, iż nie stwierdza się wzrostu krajowego zapotrzebowania na tego rodzaju usługi, limity przyjęć na studia stomatologiczne w Polsce są nieustannie co roku zwiększane. I tak, w stosunku do roku akademickiego 2014/2015 proponowany limit przyjęć na kierunku lekarsko – dentystycznym na rok akademicki 2015/2016 jest wyższy ogółem o 88 miejsc, zaś w stosunku do roku akademickiego 2011/2012 - o 215 miejsc. Z uwagi na powyższe argumentacja Ministra Zdrowia przemawiająca za zwiększeniem limitu przyjęć na kierunku lekarsko – dentystycznym, a oparta na teorii uzupełnienia niedoboru kadry medycznej w dziedzinie stomatologii wyższą liczbą studentów kierunku lekarsko - dentystycznego, jest zupełnie nieuzasadniona.
Po wtóre zauważyć należy, iż niemalże połowa miejsc w ramach zwiększonego limitu przyjęć na kierunku lekarsko – dentystycznym w roku akademickim 2015/2016 dotyczy miejsc na studiach niestacjonarnych prowadzonych w języku innym niż polski. Z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć natomiast należy, że absolwenci tychże studiów nie będą wykonywali zawodu lekarza dentysty na terenie kraju. Powyższe przeczy, zatem argumentom Ministra Zdrowia, jakoby projektowana zmiana miałaby mieć pozytywny wpływ na zwiększenie dostępności świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez lekarzy dentystów. Pozytywny wpływ w tym zakresie miałby, co najwyżej wzrost ilości specjalistów w dziedzinie stomatologii, a nie zaś wzrost liczby absolwentów studiów stomatologicznych, na co samorząd lekarski wielokrotnie zwracał już uwagę. Poza tym w ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie, wskazywane duże zapotrzebowanie na świadczenia stomatologiczne ma związek jedynie z ograniczonymi nakładami na świadczenia opieki zdrowotnej realizowanymi w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, a nie zaś z ilością kadry medycznej realizującej ren rodzaj usług.
W ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie, zwiększenie limitu przyjęć na kierunku lekarsko – dentystycznym skutkować będzie obniżeniem jakości kształcenia zarówno teoretycznego jak i praktycznego na tym kierunku, zaś rosnąca liczba absolwentów stomatologii, przewyższająca zapotrzebowanie na lekarzy dentystów, w sposób znaczny utrudni tym osobom wykonywanie zawodu lekarza dentysty.
Mając na uwadze powyższe, Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie negatywnie ocenia proponowany wzrost limitu przyjęć na kierunek lekarsko – dentystyczny, wnosząc tym samym
o zmniejszenie tego limitu w roku akademickim 2015/2016.
Sekretarz Okręgowej Rady Lekarskiej | Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej | |
w Szczecinie | w Szczecinie | |
dr n. med. Marleta Zienkiewicz | dr n. med. Magda Wiśniewska |